ENRICHED
laat gigantische tandwielkast passen in je hand

Hoe toon je op een beurs een tandwielkast van ongeveer 40 ton die eigenlijk nog niet gebouwd is? Je huurt onze graphic design experts van ENRICHED in om het hele ding in 3D te zetten en in een augmented reality app te gieten.

Hoe kunnen we ons product
innovatief voostellen?

Het marketing- en communicatiebureau King of Hearts krijgt van hun klant ZF Wind Power de vraag om met “iets indrukwekkend” op de beurs WindEnergy Hamburg te staan. Als wereldwijde leverancier van tandwielkasten voor windturbines is het niet zo vanzelfsprekend om je gigantische onderdelen op een beurs op te stellen. Bovendien is hun nieuwste ontwikkeling nog niet gebouwd en zijn ze genoodzaakt om naar andere middelen te grijpen voor de introductie hiervan. King of Hearts stelt een AR-toepassing voor en komt bij ons terecht via Glenn, hun voormalige stagiair en onze huidige collega.

Digitale evolutie in marketing

Augmented reality vervult niet alleen de nood van ZF Wind Power, maar ook die van King of Hearts in hun aanbod voor campagnes: “Als marketing- en communicatiebureau zien we dat de toekomst van reclame alsmaar digitaler wordt en verder reikt dan een doorsnee social mediacampagne. Daarom stellen we zelf vaker voor aan klanten om in technologische innovaties te investeren. Tegenwoordig zijn digitale snufjes ook niet meer zo duur, het kost je als bedrijf geen tienduizenden euro’s meer. Bovendien zijn dergelijke toepassingen ook duurzaam in tegenstelling tot traditioneel marketingmateriaal dat vaak eenmalig gebruikt wordt op een beurs en daarna in de prullenbak verdwijnt. Als marketing- en communicatiebureau spelen we in op deze innovatieve én betaalbare trend. Bovendien zijn onze klanten niet altijd op de hoogte van de mogelijkheden van deze technologische innovaties, daarrond proberen we dus ook meer awareness te creëren bij het uitwerken van een campagne.” Annelien (King of Hearts)

En ZF Wind Power is één van die klanten die iets opvallend zoekt. Een eyecatcher die ze op internationale beurzen als WindEnergy Hamburg kunnen gebruiken als extra verkoopsmiddel. Tandwielkasten voor windturbines zijn behoorlijk complex en bijgevolg is het niet altijd eenvoudig ze tentoon te stellen. King of Hearts krijgt van ZF Wind Power de vraag om een creatief concept te bedenken waardoor beursbezoekers en potentiële klanten toch kennis kunnen maken met hun allernieuwste product. AR-technologie biedt de oplossing. Het concept is er, voor de technische kennis klopt King of Hearts bij ENRICHED aan. Nadat we ter plekke de verschillende mogelijkheden toelichten met behulp van onze demo’s, gaat het licht op groen voor beide partijen.

Expertises hand in hand

King of Hearts neemt de creatieve directie en het design voor zich, ENRICHED realiseert de technische kant en optimaliseert de UX/UI. Een logische keuze gezien de expertisevelden van beide ondernemingen.
King of Hearts doet zelf het design voor de app, onze ENRICHED-collega’s bouwen hierop verder met de 3D-ontwerpen en hun unieke UX-inzichten. “Hun technische kennis optimaliseert de app UX/UI-gewijs op een manier die wij zelf niet kennen.”, vertelt Annelien van King of Hearts.

De expertise van ENRICHED is een mooie aanvulling op onze expertise. De ontwikkeling en implementatie van het technische aspect is een echte meerwaarde. Zowel wij als onze klant zijn heel tevreden met het resultaat.

Annelien Theys, accountmanager van King of Hearts.

Technische specificaties

De AR-app die we ontwikkelen is een gemakkelijke en gebruiksvriendelijke manier om de nieuwste revolutionaire SHIFT 6k-tandwielkast te tonen. Met behulp van zowel plane tracking als image tracking, tonen we de tandwielkast via augmented reality op een iPad. Plane tracking analyseert de omgeving en het oppervlak om zo een gefixeerd punt te vinden waarop het 3D-model gezet wordt. Om volledig voorbereid te zijn, kiezen we bijkomend ook voor image tracking waarbij het 3D-model geplaatst wordt op een voorgedefinieerde afbeelding. Prospectklanten zien bijgevolg het product op ware grootte in 3D en kunnen gemakkelijk swipen tussen de verschillende specificaties. Bij interesse vullen ze een informatieformulier in waarna al hun gegevens rechtstreeks naar het salesteam van ZF Wind Power worden verstuurd voor verdere opvolging. We optimaliseren alles voor een iPad Pro, dus ook de kwaliteit is zeer hoog en ziet er indrukwekkend uit.

Koudwatervrees voor niets nodig

Technische pijnpunten zijn er niet, enkel wat koudwatervrees. De AR-app is voor zowel ZF Wind Power als King of Hearts nieuw materiaal, waardoor extra geruststelling door onze developers zeer welkom is.

De datacaptatie is de grootste zorg: het is van cruciaal belang dat de ingevoerde gegevens van de prospectklanten ZF Wind Power bereiken en de kans op technische mankementen onbestaand is. Daarom ontwikkelt ENRICHED verschillende opties. De gegevens worden zowel per e-mail als via bluetooth automatisch verstuurd naar ZF Wind Power en in de app zelf is er een back-up. Ook voor het opstarten van de app investeren we in snelheid en gebruiksvriendelijkheid met de eerder vermelde plane en image tracking. Zo nemen we alle twijfels bij de klant weg over de snelle en efficiënte opstart van de app.

Samenwerking een schot in de roos

“De samenwerking tussen ENRICHED en King of Hearts verloopt enorm goed. We zijn heel goed op elkaar afgestemd en er zijn nooit discussies. Het is altijd heel duidelijk waar iedereen het over heeft en wat de taken zijn. Ook de bereikbaarheid van ENRICHED is top. Bij vragen van ons of de klant kunnen we het ENRICHED-team altijd probleemloos bereiken, ze staan steeds voor ons klaar. ENRICHED speelt zeer flexibel en goed in op onze eigen manier van werken.” Annelien (King of Hearts)

Duurzame toekomst

De app ontwikkelen we initieel voor een eenmalige beurs. Maar het gebruik ervan blijkt succesvol en de app op de iPad gaat overal mee naartoe. Dankzij de app kunnen de salesverantwoordelijken van ZF Wind Power de mogelijkheden van de tandwielkast op een overzichtelijke manier toelichten aan prospectklanten.

Ook de samenwerking tussen King of Hearts en ENRICHED zal voortgaan in de toekomst.
Annelien (King of Hearts): “Als we in de toekomst nog dergelijke verzoeken van klanten krijgen of zelf de mogelijkheid zien, komen we zeker nog eens aan de deur van ENRICHED kloppen. Er zijn nog bedrijven die zich specialiseren in de UX/UI en augmented en virtual reality, maar ENRICHED heeft al zodanig veel expertise opgebouwd dat de keuze in de toekomst snel gemaakt zal zijn.”

Benieuwd wat deze technologieën voor jouw business kunnen betekenen?

Wacht niet tot het te laat is

MAAK VANDAAG EEN AFSPRAAK